26.3.16

dinosaurmoro

det er lite som fascinerer elever på barnetrinnene like mye som dinosaurer, og det som engasjerer, sørger vi for å bruke for det det er verdt, sant? vel, jeg merker i hvert fall både økt lese- og skriveglede når jeg knytter læring opp mot interesser (ja, jeg prøver faktisk å gjøre det så ofte som mulig, og det er ofte minecraft-steve og zombie pigmen på tavla mi), og det er plutselig mye enklere å regne med store tall når man skal finne ut omtrent hvor mange år dinosaurene levde.



og fordi eksisterende faktabøker noen ganger ofte blir for store, for mye eller for vanskelige for elevene mine (de har en tendens til å kun kikke på bildene), har jeg laget enkle faktatekster med ulike spørsmålsark (geniale til leseforståelse) + litt mer, og lagt det ut på tpt'en min.


og bortsett fra å lese om dinosaurer og lære om dem, er det jo også viktig å bruke det man har lært til å lage sin egen dinosaur. elevene lagde kriteriene selv (selvsagt!) etter jeg hadde modellert og laget min "linosaur" (jepp, å bruke seg selv er ofte helt nødvendig for å skape entusiasme og interesse), og deres egne dinosaurer ble intet mindre enn fantastiske! her anvender elevene kunnskapen de har tilegnet seg og beviser egen læring.


bruk gjerne arbeidsarket under i eget klasserom (lagre, skriv ut og bruk som er), og sjekk ut dinosaurpakka mi her om du vil ha enda mer dinosaurmoro i ukene som kommer.


fortsatt god påske! frk

1 kommentar:

  1. Supert! Skal huske på dette neste gang jeg har 4. Temaet er gjennomført for denne gang.

    SvarSlett