22.7.15

har du elever som alltid er tidlig ferdig?

det skjer jo ikke hele tiden, og heldigvis ikke hver eneste time, men det er som regel en elev eller to som blir ferdig med øktas oppgaver lenge før alle andre. og da snakker jeg ikke om de elevene som slurver, hopper over deler av oppgaven eller gir opp - jeg snakker om de som trenger ekstra utfordringer, andre typer oppgaver og et avbrekk i ny og ne. det er nemlig de elevene jeg har laget oppdragskort til.


tidlig ferdig - hva nå? består (foreløpig) av 32 oppdrag elevene kan gjøre når de er ferdig med alle andre oppgaver som skal gjøres. jeg har tenkt å gi dem en egen tidlig ferdig-bok, og de skal få krysse av i skjemaet sitt etterhvert som de gjør oppgaver. og ja, jeg har til og med tenkt å samle inn bøkene i ny og ne og gi elevene tilbakemelding på arbeidet sitt. tilbakemelding etter kriteriene vi har laget for arbeid i boka så klart!

kortene er lagt ut på tpt'en min allerede, men følg med her på bloggen, for jeg kommer til å oppdatere dere litt underveis på ulike måter å bruke disse kortene på.

over og ut. frk.

6 kommentarer:

  1. Så flott at du har laget et tilbud til "de fort ferdige". Hadde en elev en gang som var ferdig før alle Multibøkene var delt ut...Skjønner egentlig ikke hvorfor lærebøkene ikke kommer med en egen bok med ekstra utfordringer. Det blir mange kopiark som er vanskelig å følge opp, så veldig smart med "tidligferdigbok" hvor det kan gies tilbakemeldinger. Setter stor pris på bloggen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. takk for fine ord! og ja, jeg kjenner så altfor godt til disse tidlig ferdig-barna, og det er så viktig at vi gir dem meningsfulle utfordringer mens resten av klassen gjør seg ferdig, så flott du kan bruke det. fortsatt god sommer :)

      Slett
  2. Disse er helt supre, Linn! :-D Jeg gleder meg veldig til å bruke dem til høsten. Det beste av alt er at oppgavene er motiverende, og gir elevene et "avbrekk". Tusen hjertelig takk! :-)

    SvarSlett
  3. Veldig fine opplegg og kjempe bra blogg! Har akkurat lastet ned disse oppgavene fra tpt:) Jeg bare lurte på hvilket program du bruker til å sette sammen/lage oppgavene dine? Det er inspirerende å se alt det fine du lager:)

    SvarSlett
    Svar
    1. tusen takk for fine ord, k! jeg bruker power point - bare å prøve seg fram :)

      Slett